نکاتی در رابطه با سالمندان آلزایمری:

سال نو در پیش است، جمع شدن اعضاء خانواده دور هم و گذراندن اوقات خوش برای خانواده هایی که از فرد مبتلا به بیماری آلزایمر مراقبت میکنند، میتواند هم تلخ و هم شیرین باشد.
شرکت در جشن ها میتواند برای فرد مبتلا تحریک کننده یا گیج کننده باشد. در همین حال ممکن است مراقب نیز دستخوش احساس اضطراب، ناامیدی و تنهایی شود و سطح استرس در او افزایش یافته یا به افسردگی دچار شود.
در اینجا نکاتی را برای گذراندن تعطیلاتی بهتر و بی دردسرتر پیشنهاد می کنیم :
۱- برنامه ریزی پیشاپیش میتواند از استرس در تعطیلات جلوگیری کند. افرادی که برای این روزها پیش بینی و برنامه ریزی ندارند بیشتر مشکل پیدا می کنند
پیش بینی کنید که قرار است در این ایام پاسخگوی چه انتظارات اجتماعی و یا عاطفی باشید.
برنامه ای منظم طراحی کنید، برنامه های دید و بازدید را در حد کوتاه، حتی الامکان برای اوایل روز و یا حداکثر صرف یک وعده غذایی، تنظیم کنید.
۲- مراقبت از خود: به یاد داشته باشید تعطیلات فرصتی است برای به اشتراک گذاشتن لحظات شیرین با افرادی که دوستشان داریم. از وقت خود و عزیزتان به قدر کافی بهره گیری کنید.
محدودیت برنامه ها را با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارید و برنامه ای عملی تنظیم کنید مانند تعیین ساعات مشخص برای دید و بازدید.
مثبت فکر کنید.
در این ایام،از اعضای خانواده یا دوستان کمک بگیرید.
در جلسات یکی از گروه های حمایتی شرکت کنید تا با آموزش های لازم به شما کمک کنتد در تعطیلات بر استرس غلبه کنید.
۳- آماده کردن فرد مبتلا برای دور هم جمع شدن اعضا خانواده :
نشان دادن عکس و صحبت درباره اعضای خانواده و دوستانی که قرارست ملاقات کنید (یاداوری خانواده و نزدیکان بهترین راه برقراری ارتباط است. به نکته ۶ نیز توجه کنید).
یک اتاق آرام برای وقت های بیقراری در نظر بگیرید.
برای فرد مبتلا بازی های آشنا ترتیب دهید. موسیقی مورد علاقه و غذاهای سنتی مورد علاقه را که یاداور خاطرات سال نو است، در برنامه این روزها حتما” جای دهید.
برنامه خواب نیمروزی برای فرد مبتلا تنظیم کنید(به خصوص اگر عادت به چرت روزانه دارد).
برنامه دید و بازدیدها را زمانبندی کنید.
۴- آماده سازی دوستان و آشنایان: آگاهی دادن از وضعیت شخص میتواند از موقعیت های ناراحت کننده و زیانبارجلوگیری کند.
اعضا خانواده و دوستان را از تغییرات رفتاری و مشکلات فرد مبتلا مطلع کنید.
۵- فعالیت هایی مانند پیاده روی را در برنامه روزانه بگنجانید. برای تشویق فرد مبتلا به گفتگو کتاب بخوانید، آلبوم عکس ببینید و موسیقی گوش کنید.
اعضای جوان خانواده را به شرکت در فعالیت های ساده و آشنا برای فرد مبتلا تشویق کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!